program měsíční

 

TÉMA NA ÚNOR

„O neposlušných kůzlátkách“

 

Charakteristika a záměry bloku

S vládnoucím březnem budeme převážně pozorovat, jak se příroda probouzí ze zimního spánku. Při procházkách se naučíme poznávat první jarní květiny rostoucí na zahrádkách i na louce, zjistíme, jak se na jaře probírají k životu stromy a keře. Sami si zkusíme zasít nějaké rostlinky. Březen je také období mláďat. V prvních jarních dnech nás čeká projektový týden „Líhnutí kuřátek“, kde děti uvidí, jak se z vajíčka vylíhne kuřátko. Dále pohádku „O neposlušných kůzlátkách“ využijeme nejen k oblíbené dramatizaci, ale také k pojmenování zvířat a jejich mláďat a obydlí.
V rámci měsíce knihy navštívíme místní knihovnu. Paní knihovnice děti seznámí, jak vzniká kniha a zavede nás do kouzelného světa knížek. Také nás čeká program zaměřený na zdravou výživu, kde dětem ukážeme, jak se správně stravovat, tzn. které potraviny jsou zdravé a které nezdravé a proč ty zdravé by děti měly jíst především.
Na konci měsíce nás navštíví Filharmonistě s hudebním představením pro děti, při kterém se stanou aktivní součástí příběhu o hudbě, která je v každém z nás i všude kolem.
Během celého měsíce budeme s předškoláky pokračovat v soustředěné přípravě úspěšného vstupu do 1. třídy, procvičením správného úchopu tužky s důrazem na uvolněnou ruku. Postupně prodloužíme dobu soustředění předškoláků při činnostech.

 

Vzdělávací cíle :

  • – Rozšíření si povědomí o jarních změnách v přírodě
    – Seznámení se s prvními jarními kytičkami
    – Procvičování fonematického sluchu – opakování určování hlásek na začátku i na konci slova
    – Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové i dramatické)
    – Rozvoj psychické i fyzické zdatnosti
    – Rozvíjení jemné motoriky i grafomotoriky – využívání tematických pracovních listů i pracovních sešitů
    – Seznamovat se s různými výtvarnými materiály
    – Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
    – Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách.
    – Porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)

 

Vzdělávací nabídka:

  • – Pozorování a rozhovory o počasí na jaře
    – Práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
    – Artikulační, řečové sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
    – Společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinové konverzace, podporování souvislého vyjadřování celou větou (vyprávění příběhů, zážitků, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým atd.)
    – Návštěva základní školy s předškoláky
    – Hudební a hudebně pohybové činnosti
    – Spontánní hra
    – Zařazení tvoření s netradičními materiály a technikami, rozvíjení zručnosti při lepení, stříhání, manipulací s předměty, přebírání různých materiálů
    – Činností relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
    – Grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel a písmen

Akce:

3.3. – 7.3. Líhnutí kuřátek ve školce (všechny třídy)
5.3. Den otevřených dveří z ZŠ (předškoláci)
10.3. Zdravá 5 (vzdělávací dopolední program pro Želvičky a Sovičky)
12.3. Návštěva knihovny (třída Soviček)
12.3. Zdravá 5 (třída Motýlci)
13.3. Návštěva knihovny (třída Želviček)
20.3. Spoluznít – Filharmoniště (dopolední program)
(?) Mezigenerační setkání našich předškoláků a místních seniorů v knihovně

 

 

TÉMA NA ÚNOR

„O Koblížkovi“

 

Charakteristika a záměry bloku

Zima se stále nechce vzdát své vlády nad přírodou, ale my si čekání na jaro zpříjemníme přípravou na Masopust. V duchu této lidové tradice budeme poznávat symbolické masky, masopustní pochoutky a v neposlední řadě procvičíme rytmické cítění a pochodový krok. Připravíme si masku a nacvičíme krátké vystoupení, které se školičkou na Masopustu předvedeme. Seznámíme se s hudebními nástroji, které můžeme v průvodu potkat. Rozšíříme si povědomí o rozmanitosti hudebních stylů a toho, jakou náladu a pocit v nás hudba může vyvolat. Rozvineme pohybovou improvizaci, s důrazem na procvičení lokomočních pohybů (hrubé motoriky). S pohádkou „O Koblížkovi“ si upevníme správné stravovací návyky a zdravý životní styl. Starší děti se pokusí pohádku pro své mladší kamarády zdramatizovat. Při všech činnostech budeme rozvíjet slovní zásobu a prohloubíme základy společenského chování. S předškoláky budeme dále pokračovat v rozvíjení dovedností pro úspěšné zvládnutí přechodu do základní školy.

 

Vzdělávací cíle :

  • Osvojení poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
  • Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
  • Seznamování se se světem lidí, kultury, umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
  • Rozvoj společenského a estetického vkusu
  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od běžných forem těchto funkcí k úmyslným.
  • Osvojení si poznatků o těle, o jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
  • Rozvoj komunikativních schopností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
  • Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících, získané dojmy a prožitky vyjádřit
  • Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
  • Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách

 

Vzdělávací nabídka:

  • Společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinové konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým, apod.)
  • Práce s literárními texty, s obrázkovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
  • Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
  • Sezónní činnosti, zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
  • Hudební a hudebně-pohybové činnosti
  • Činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
  • Hry a činnosti zaměřené k poznání a rozlišování zvuků, užívání gest
  • Přednes, recitace, dramatizace a zpěv
  • Prohlížení a čtení knížek
  • Sledování pohádek obohacujících citový život dítěte
  • Řešení myšlenkových a praktických problémů, hledání různých možností a variant
  • Hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické, logické, obrazové a pojmové)
  • Činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
  • Cvičení v projevování citů (zvláště kladných), sebekontroly a sebeovládání (zvláště emocí záporných, např. hněvu, zlosti, úzkosti, apod.)
  • Smyslové a psychomotorické hry
  • Grafické napodobování symbolů, tvarů čísel a písmen.
  • Hry a činnosti, které děti vedou k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor, apod.

Akce:

4.2. Zahájení plaveckého výcviku (pouze přihlášené děti)
10.2. a 11.2. Ptáci v zimě – Environmentální program (MŠ Bílenecké náměstí 10.2.,MŠ Hrušovanské náměstí 11.2.)
17.2.- 21.2. Jarní prázdniny
28.2. Jak si Franta vzal princeznu – Divadlo Harmonika v Chaberském dvoře

 

TÉMA NA LEDEN

„O dvanácti měsíčkách“

 

Charakteristika a záměry bloku

S novým rokem se s radostí opět sejdeme ve školičce a budeme společně sdílet zážitky z vánočních prázdnin. Připomenutím legendy o třech králích symbolicky uzavřeme povánoční čas. Celý měsíc nás bude provázet pohádka O dvanácti měsíčkách, která nám nejenom představí statečnou Marušku, dobro a zlo skrývající se v tomto příběhu, ale také nám pomůže s opakování názvů měsíců v roce a ročních dob. Ve školičce si uspořádáme karneval, dopoledne plné zábavy, veselí a soutěží si náležitě užijeme. Pokud nám to počasí dovolí, budeme experimentovat se skupenstvím vody a obdivovat krásu, kterou zima dokáže v přírodě vykouzlit. Seznámením se zimními sporty a bezpečností při sportovní utužíme zdravou kondici. Pokud nám to počasí dovolí, postavíme si na školičkových zahrádkách sněhuláky a užijeme si hry ve sněhu. Při procházkách v okolí budeme pozorovat ptáčky, kteří u nás zůstávají i přes zimu a bez naší pomoci by nepřežili. Ukážeme si vhodné a nevhodné krmení. Budeme pokračovat intenzivní přípravou předškoláků na jejich úspěšný vstup na základní školu, prodlužováním času na soustředěnou činnost, upevňováním správného úchopu tužky a nůžek, rozšiřováním slovní zásoby a pravidel správné komunikace a prohlubováním vyjadřovacích schopnosti. Procvičíme předmatematické představy, počty o jeden míň – o jeden víc a přiřazování správného počtu k číslu.

 

Vzdělávací cíle :

  • Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od běžných forem těchto funkcí k úmyslným.
  • Osvojení si poznatků o těle, o jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
  • Rozvoj komunikativních schopností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
  • Osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové a dramatické).
  • Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
  • Rozvoj kooperativních dovedností
  • Získávání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
  • Vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat.
  • Rozvoj a užívání všech smyslů
  • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemi
  • Seznámení s místem a prostředím, ve kterém dítě žije a vytváření pozitivního vztahu k němu.

 

Vzdělávací nabídka:

  • Sezónní činnosti, zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
  • Hudební a hudebně-pohybové činnosti
  • Činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
  • Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, pohybových činnostech a dopravních situacích, při setkání s cizími lidmi), k prevenci nemoci, nezdravých návyků a závislostí.
  • Společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělení slyšeného druhým, apod.)
  • Přednes, recitace, dramatizace a zpěv.
  • Poslech čtených a vyprávěných pohádek a příběhů.
  • Řešení myšlenkových a praktických problémů, hledání různých možností a variant
  • Hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické, logické, obrazové a pojmové)
  • Činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
  • Cvičení v projevování citů (zvláště kladných), v sebekontrole a sebeovládání (zvláště emocí záporných, např. hněvu, zlosti, úzkosti, apod.)
  • Smyslové a psychomotorické hry
  • Grafické napodobování symbolů, tvarů čísel a písmen.
  • Hry a činnosti, které děti vedou k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor, apod.
  • Pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník)
  • Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti

Akce:

16.1. – testy školní zralosti předškoláků (v dopoledních hodinách)
– přednáška pro rodiče „Školní zralost a připravenost“ 16:00 – MŠ Bílenecké nám.

22.1. – Mobilní Planetárium

28.1. – Karneval

 

TÉMA NA PROSINEC

„O perníkové chaloupce“

 

Charakteristika a záměry bloku

Prosinec je v dětských očích krásný měsíc, plný očekávání, dobrůtek a pohádek. A tak si ho tentokrát užijeme s pohádkou „ O perníkové chaloupce“. Ukážeme si, že Vánoce nejsou jen o voňavých perníčkách a dárečkách ale, že je to čas plný krásných zvyků a tradic. A tak se již tradičně budeme společně s dětmi každý den těšit na to, co skrývají adventní pytlíčky a s radostí odpočítávat, kolik ještě dnů zbývá do Vánoc. Budeme připravovat vystoupení pro rodiče a užívat si vše s tím spojené, tvoření dárečků z netradičních materiálů, tentokrát třeba ze studeného porcelánu, veselé písničky a básničky. Na den, který si užijeme jako malí čertíci se také moc těšíme. Závěrem pohádkového měsíce pro děti připravíme sváteční dopoledne, provoněné cukrovím a možná i nějakým překvapením pod stromečkem. Věříme, že prosinec bude prostě pohádkový a že si společně s dětmi užijeme poklidnou předvánoční atmosféru.

 

Vzdělávací cíle :

  • Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody
  • Otužování dětí při pobytu venku, vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
  • Procvičování pohybových schopností při nácviku pohybové hry či choreografií k písni, zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
  • Rozvoj psychické a fyzické pohody
  • Procvičovat různé druhy výtvarných technik při tvorbě dárečků, přáníček pro rodiče a vánoční výzdobě školky, procvičovat jemnou motoriku
  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
  • Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole), rozvoj kooperativních dovedností
  • Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách, seznamování se se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • Rozvíjet mravní a estetické vnímání, cítění a prožívání společenského a výtvarného vkusu
  • Seznamovat děti s českými tradicemi a svátečními dny v adventním období

 

Vzdělávací nabídka:

  • Činnosti relaxační a odpočinkové zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí (relaxační hudba, poslech koled, dechové cvičení)
  • Činnosti zaměřené k vytváření (chápání pojmů) a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou a obrázkovým materiálem)
  • Nácvik pohybových her, básní, písní a tanečků na vánoční vystoupení
  • Četba, vyprávění a poslech pohádek (různé varianty pohádky O perníkové chaloupce)
  • Rozhovory – vyprávění o tom co děti slyšely
  • Aktivity podporující sbližování dětí (kooperativní činnosti)
  • Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, materiálem, činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
  • Práce s barvou, studeným porcelánem, nůžkami, lepidlem při tvorbě přáníček, dárečků a obrázků s vánoční tématikou
  • Přípravy a realizace slavností v rámci zvyků a tradic
  • Prohlížení knih, obrázků – hledání a popisování Vánočních symbolů, tradic, zvyků
  • Vyzkoušení tradic – pouštění lodiček, krájení jablíčka, házení pantoflí
  • Společné diskuse, rozhovory, vyprávění zážitků například z Mikuláše, pečení cukroví a jiných rodinných aktivit

Akce:

4.12. Setkání se seniory, tentokrát s předškoláky z Motýlků 10:00 – 11:00
5.12. Čertění v MŠ – Mikulášská nadílka
11.12. Vánoční setkání v Knorově statku – vystoupení dětí – 16:00
13.12. Divadlo – Nebesky pekelné Vánoce 10:00
16.12. Sváteční dopoledne v MŠ – nadílka
21. – 1.1. Vánoční prázdniny

 

 

  TÉMA NA LISTOPAD 2024:

„O třech medvědech“

 

Charakteristika a záměry bloku

Poslední listy pomalu opadávají ze stromů, dny se krátí, venku může být nevlídno. S dětmi si povyprávíme o tom jak se chovat, abychom si mohli ve zdraví užívat nadcházejících podzimních radovánek a pozorovat měnící se přírodu při procházkách po okolí. Hlavní hrdinové pohádky „O třech medvědech“ nám prozradí, jak se oni i ostatní zvířátka připravují na zimu. Listopad je také čas, kdy se všichni moc těšíme a připravujeme na svátek sv. Martina a lampiónový průvod. Přiblížit tento svátek nám pomohou dramatizace, básně, písně i činnosti pracovní a tvořivé. Společnými silami pomůžeme na tuto akci vyzdobit Kavárnu Pod pavlačí. Koncem měsíce se již také budeme chystat na adventní období, společně si začneme zdobit školičku, vytvoříme adventní věnce a budeme se těšit na krásný předvánoční čas.

 

Vzdělávací cíle :

  • Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
  • Rozvíjení pohybových schopností – správné držení těla
  • Zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky, správně zacházet s výtvarnými pomůckami
  • Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
  • Poznat, pojmenovat některá volně žijící zvířata, zajímat se o způsob života, příprav na zimu
  • Využití pohádky k seznámení s číselnou řadou, třídění, porovnávání, na, pod, vedle ….
  • Seznamovat se s činnostmi, které se vztahují ke konkrétnímu období
  • Rozvoj mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
  • Přiblížit dětem svátek sv. Martina, adventní čas – seznámení se světem kultury, osvojení si základních poznatků o prostředí v němž dítě žije, vytvářet povědomí o mezilidských morálních hodnotách
  • Pěstovat poslech s porozuměním, vyprávěním jednoduchého děje
  • Podporovat spolupráci, kooperaci při hrách, dramatizaci
  • Prohlubovat kladné vztahy ke kamarádům
  • Dbát na správné držení těla při sezení u stolu, u větších dětí také správný úchop tužky

Vzdělávací nabídka:

  • Příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, k prevenci nemocí
  • Zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová cvičení)
  • Zapojení cviků na uvolnění ruky – Dešťové kapičky, let draka, padající list
  • Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním materiálem – poznávání výtvarných technik, rozvíjení zručnosti při lepení, manipulace s nůžkami
  • Jemnou motoriku procvičovat například při pečení, zdobení perníčků, třídění podzimních plodů, modelování zvířátek
  • Grafomotoriku rozvíjet postupně dle pracovních sešitů
  • K porovnávání, třídění, přiřazování využít téma pohádky, či dostupné přírodniny
  • Artikulační, řečové, sluchové, rytmické hry
  • Přednes, recitace, dramatizace, zpěv – nácvik písní, básní k tématu
  • Poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů – O třech medvědech, legenda o sv. Martinovi
  • Vyprávění toho co dítě slyšelo
  • Prohlížení, vyhledávání v knihách, encyklopediích, využití didaktického materiálu a tematických obrázků
  • Přímé pozorování přírodních, kulturních objektů i jevů v okolí dítěte, rozhovory
  • Příprava a realizace slavností v rámci zvyků a tradic – příprava na lampionový průvod, advent
  • Venku pozorování změn v přírodě, společné konzultace jak se změnilo naše oblečení na ven

 

 

Akce:

4.11. Uzavření a vyhodnocení podzimního tvoření rodičů s dětmi
5.11. Divadlo v Chaberském dvoře – „Jak bobři hledali déšť“
8.11. Lampionový průvod – 17:00
12. -14.11. Logopedická depistáž – přihlášení předškoláci
22. 11. Chemické divadlo – Chemidlo (pouze pro předškoláky)
26.11. Celodenní výlet – Loučeň – „Příběh vánočního stromečku“
27.11. Tvoření adventních věnců – společná dílnička rodičů s dětmi na třídách (Bílenecké náměstí)
28.11. Tvoření adventních věnců – společná dílnička rodičů s dětmi na třídě (Hrušovanské náměstí)

 

  TÉMA NA ŘÍJEN 2024:

„Pohádka o veliké řepě“

 

Charakteristika a záměry bloku

V říjnu se těšíme na pohádku o Veliké řepě, která nás bude provázet také ostatními činnostmi. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny, zaměří se na změny v přírodě, které nám přináší podzim a připomenou si základy péče o naše zvířecí kamarády. Navštíví nás ptačí dravci a předvedou nám svoje dovednosti. Pohádka sama o sobě vybízí k maximálnímu využití ve výtvarné, pracovní i literární výchově. Děti a rodiče se mohou zapojit do celoškolního projektu „Hrátky s přírodninami“. Konec měsíce si ve školičce užijeme dopoledne plné čarodějnic a strašidel. V každodenních činnostech budeme posilovat roli předškoláků skupinovou i individuální činností. Pobyt venku budeme využívat v maximální možné míře.

 

Vzdělávací cíle :

  • – všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
  • – prakticky se seznámit s různými druhy podzimních plodin – posilovat radost z tvořivé práce i formou společného tvoření rodičů s dětmi
  • – při činnostech používat všechny smysly a rozvíjet je
  • – využít co nejvíce pěkných podzimních dnů k pobytu a pohybu venku na čerstvém vzduchu
  • – naučit se zpaměti krátké texty básní
  • – neustále opakovat zásady bezpečného chování v budově školky i mimo školku
  • – učit se sladit pohyb s hudbou a rytmem
  • – snažit se vyjádření hudby pohybem
  • – průběžná diagnostika dětí pro první pololetí
  • – učit se připravit si a následně po sobě uklízet pomůcky po tvořivé práci
  • – lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry v MŠ i na školní zahradě
  • – průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
  • – rozvoj hrubé a jemné motoriky

Vzdělávací nabídka:

  • – vycházky do okolí MŠ, pozorování změn v přírodě – sběr kaštanů, ořechů, žaludů

  • – hry a manipulace s nimi, třídění, počítání, přiřazování (matematické a hmatové představy)
  • – pozorování vodních ploch v okolí, návštěva místní studánky a potůčku
  • – poznávání ovoce a zeleniny formou didaktických obrázků, různých knížek, rozhovorů a hádanek- muchlání, stříhání, skládání papíru
  • – výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování, lepení, tvoření z přírodnin
  • – hry pro rozvoj řečové kázně
  • – podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
  • – pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek, protahování i relaxace
  • – učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti apod.
  • – poslech pohádek obohacující citový život dítěte
  • – podporovat spontánní hru dětí
  • – radostně prožít společnou práci, dodržovat bezpečnostní pravidla
  • – průběžná realizace výstavky společných prací rodičů a dětí v prostorách MŠ, na závěr měsíce společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných
  • – práce předškoláků s časopisem Pastelka a pracovními listy s rozmanitým zaměřením

Akce:

Celý měsíc bude probíhat tvořivá činnost dětí s rodiči – „Hrátky s přírodninami“
1.10. Divadlo v Chaberském dvoře – „Jak Jáchym ke štěstí přišel“
7.10. Fotografování vánoční sady
18.10. Sokolnický program s dravci na zahradě MŠ
23.10. Strašidlácký den v MŠ
28.10. Státní svátek

 

 

  TÉMA NA ZÁŘÍ  2024:

„Paleček a jeho kamarádi “

 

Charakteristika a záměry bloku

Pohádkou „Paleček a jeho kamarádi“ bychom rády dětem přiblížily potřebu spolupráce, soucítění a kamarádství v dětském kolektivu. I jednoduché říkadlo spojené s pohybem, pomůže dětem seznámit se navzájem, navázat kontakty i vytvořit prosociální dětský tým. Společně si vytvoříme nová třídní pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace. Naučíme se pomáhat si navzájem a být k sobě ohleduplnými. Společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin. Využijeme každou chvilku ke zdravému pobytu venku. Posílíme roli předškoláka.

 

Vzdělávací cíle :

  • Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
    – Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ
    – Společně v průběhu prvních týdnů vytvářet třídní pravidla
    – Osvojovat si elementární dovednosti důležité pro navazování vztahů dítěte s druhým
    – Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku
    – Seznamovat se s různými výtvarnými technikami a materiály
    – Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku
    – Prožijeme spolu s kamarády a rodiči seznamovací odpoledne s programem a s opékáním buřtíků
  •  

Vzdělávací nabídka:

  • Prakticky se seznámit s prostorami školky
    – Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředním okolí
    – Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin – výtvarné ztvárnění, prohlížení fotografií, obrázků, či suvenýrů
    – Výroba notýsku na nálepky
    – Zařazování her zaměřených na posilování kamarádských vztahů a začleňování nových dětí do kolektivu
    – Pravidelné ranní cvičení, pohybové hry a tělovýchovné aktivity i na školní zahradě
    – Představení celoročního tématu
    – Zpěv známých písní
    – Recitace jednoduchých říkadel a kratších básní
    – Předškoláci budou pracovat s pracovními listy a s časopisem Pastelka
    – Grafomotorika – kruhy, jak se motá klubíčko, jak se točí kola, vlnovky jako vlnky na vodě
  •  

Akce:

3.9. – Třídní schůzka s rodiči v 16.00 v jídelně MŠ
11.9. – Společné setkání s rodiči a dětmi na školní zahrádce v 16.00 – Buřtíkování
19.9. – Divadlo v CHD – „Brouček“
? .9 – Sportovní dopoledne v ZŠ – datum bude upřesněn později