program měsíční
TÉMA NA LISTOPAD 2024:
„O třech medvědech“
Charakteristika a záměry bloku
Poslední listy pomalu opadávají ze stromů, dny se krátí, venku může být nevlídno. S dětmi si povyprávíme o tom jak se chovat, abychom si mohli ve zdraví užívat nadcházejících podzimních radovánek a pozorovat měnící se přírodu při procházkách po okolí. Hlavní hrdinové pohádky „O třech medvědech“ nám prozradí, jak se oni i ostatní zvířátka připravují na zimu. Listopad je také čas, kdy se všichni moc těšíme a připravujeme na svátek sv. Martina a lampiónový průvod. Přiblížit tento svátek nám pomohou dramatizace, básně, písně i činnosti pracovní a tvořivé. Společnými silami pomůžeme na tuto akci vyzdobit Kavárnu Pod pavlačí. Koncem měsíce se již také budeme chystat na adventní období, společně si začneme zdobit školičku, vytvoříme adventní věnce a budeme se těšit na krásný předvánoční čas.
Vzdělávací cíle :
- Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
- Rozvíjení pohybových schopností – správné držení těla
- Zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky, správně zacházet s výtvarnými pomůckami
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
- Poznat, pojmenovat některá volně žijící zvířata, zajímat se o způsob života, příprav na zimu
- Využití pohádky k seznámení s číselnou řadou, třídění, porovnávání, na, pod, vedle ….
- Seznamovat se s činnostmi, které se vztahují ke konkrétnímu období
- Rozvoj mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
- Přiblížit dětem svátek sv. Martina, adventní čas – seznámení se světem kultury, osvojení si základních poznatků o prostředí v němž dítě žije, vytvářet povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- Pěstovat poslech s porozuměním, vyprávěním jednoduchého děje
- Podporovat spolupráci, kooperaci při hrách, dramatizaci
- Prohlubovat kladné vztahy ke kamarádům
- Dbát na správné držení těla při sezení u stolu, u větších dětí také správný úchop tužky
Vzdělávací nabídka:
- Příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, k prevenci nemocí
- Zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová cvičení)
- Zapojení cviků na uvolnění ruky – Dešťové kapičky, let draka, padající list
- Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním materiálem – poznávání výtvarných technik, rozvíjení zručnosti při lepení, manipulace s nůžkami
- Jemnou motoriku procvičovat například při pečení, zdobení perníčků, třídění podzimních plodů, modelování zvířátek
- Grafomotoriku rozvíjet postupně dle pracovních sešitů
- K porovnávání, třídění, přiřazování využít téma pohádky, či dostupné přírodniny
- Artikulační, řečové, sluchové, rytmické hry
- Přednes, recitace, dramatizace, zpěv – nácvik písní, básní k tématu
- Poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů – O třech medvědech, legenda o sv. Martinovi
- Vyprávění toho co dítě slyšelo
- Prohlížení, vyhledávání v knihách, encyklopediích, využití didaktického materiálu a tematických obrázků
- Přímé pozorování přírodních, kulturních objektů i jevů v okolí dítěte, rozhovory
- Příprava a realizace slavností v rámci zvyků a tradic – příprava na lampionový průvod, advent
- Venku pozorování změn v přírodě, společné konzultace jak se změnilo naše oblečení na ven
Akce:
4.11. Uzavření a vyhodnocení podzimního tvoření rodičů s dětmi
5.11. Divadlo v Chaberském dvoře – „Jak bobři hledali déšť“
8.11. Lampionový průvod – 17:00
12. -14.11. Logopedická depistáž – přihlášení předškoláci
22. 11. Chemické divadlo – Chemidlo (pouze pro předškoláky)
26.11. Celodenní výlet – Loučeň – „Příběh vánočního stromečku“
27.11. Tvoření adventních věnců – společná dílnička rodičů s dětmi na třídách (Bílenecké náměstí)
28.11. Tvoření adventních věnců – společná dílnička rodičů s dětmi na třídě (Hrušovanské náměstí)
TÉMA NA ŘÍJEN 2024:
„Pohádka o veliké řepě“
Charakteristika a záměry bloku
V říjnu se těšíme na pohádku o Veliké řepě, která nás bude provázet také ostatními činnostmi. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny, zaměří se na změny v přírodě, které nám přináší podzim a připomenou si základy péče o naše zvířecí kamarády. Navštíví nás ptačí dravci a předvedou nám svoje dovednosti. Pohádka sama o sobě vybízí k maximálnímu využití ve výtvarné, pracovní i literární výchově. Děti a rodiče se mohou zapojit do celoškolního projektu „Hrátky s přírodninami“. Konec měsíce si ve školičce užijeme dopoledne plné čarodějnic a strašidel. V každodenních činnostech budeme posilovat roli předškoláků skupinovou i individuální činností. Pobyt venku budeme využívat v maximální možné míře.
Vzdělávací cíle :
-
– všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
-
– prakticky se seznámit s různými druhy podzimních plodin – posilovat radost z tvořivé práce i formou společného tvoření rodičů s dětmi
-
– při činnostech používat všechny smysly a rozvíjet je
-
– využít co nejvíce pěkných podzimních dnů k pobytu a pohybu venku na čerstvém vzduchu
-
– naučit se zpaměti krátké texty básní
-
– neustále opakovat zásady bezpečného chování v budově školky i mimo školku
-
– učit se sladit pohyb s hudbou a rytmem
-
– snažit se vyjádření hudby pohybem
-
– průběžná diagnostika dětí pro první pololetí
-
– učit se připravit si a následně po sobě uklízet pomůcky po tvořivé práci
-
– lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry v MŠ i na školní zahradě
-
– průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
-
– rozvoj hrubé a jemné motoriky
Vzdělávací nabídka:
-
– vycházky do okolí MŠ, pozorování změn v přírodě – sběr kaštanů, ořechů, žaludů
- – hry a manipulace s nimi, třídění, počítání, přiřazování (matematické a hmatové představy)
- – pozorování vodních ploch v okolí, návštěva místní studánky a potůčku
- – poznávání ovoce a zeleniny formou didaktických obrázků, různých knížek, rozhovorů a hádanek- muchlání, stříhání, skládání papíru
- – výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování, lepení, tvoření z přírodnin
- – hry pro rozvoj řečové kázně
- – podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
- – pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek, protahování i relaxace
- – učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti apod.
- – poslech pohádek obohacující citový život dítěte
- – podporovat spontánní hru dětí
- – radostně prožít společnou práci, dodržovat bezpečnostní pravidla
- – průběžná realizace výstavky společných prací rodičů a dětí v prostorách MŠ, na závěr měsíce společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných
- – práce předškoláků s časopisem Pastelka a pracovními listy s rozmanitým zaměřením
Akce:
Celý měsíc bude probíhat tvořivá činnost dětí s rodiči – „Hrátky s přírodninami“
1.10. Divadlo v Chaberském dvoře – „Jak Jáchym ke štěstí přišel“
7.10. Fotografování vánoční sady
18.10. Sokolnický program s dravci na zahradě MŠ
23.10. Strašidlácký den v MŠ
28.10. Státní svátek
TÉMA NA ZÁŘÍ 2024:
„Paleček a jeho kamarádi “
Charakteristika a záměry bloku
Pohádkou „Paleček a jeho kamarádi“ bychom rády dětem přiblížily potřebu spolupráce, soucítění a kamarádství v dětském kolektivu. I jednoduché říkadlo spojené s pohybem, pomůže dětem seznámit se navzájem, navázat kontakty i vytvořit prosociální dětský tým. Společně si vytvoříme nová třídní pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace. Naučíme se pomáhat si navzájem a být k sobě ohleduplnými. Společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin. Využijeme každou chvilku ke zdravému pobytu venku. Posílíme roli předškoláka.
Vzdělávací cíle :
-
Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům– Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ– Společně v průběhu prvních týdnů vytvářet třídní pravidla– Osvojovat si elementární dovednosti důležité pro navazování vztahů dítěte s druhým– Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku– Seznamovat se s různými výtvarnými technikami a materiály– Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku– Prožijeme spolu s kamarády a rodiči seznamovací odpoledne s programem a s opékáním buřtíků
Vzdělávací nabídka:
- Prakticky se seznámit s prostorami školky
– Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředním okolí
– Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin – výtvarné ztvárnění, prohlížení fotografií, obrázků, či suvenýrů
– Výroba notýsku na nálepky
– Zařazování her zaměřených na posilování kamarádských vztahů a začleňování nových dětí do kolektivu
– Pravidelné ranní cvičení, pohybové hry a tělovýchovné aktivity i na školní zahradě
– Představení celoročního tématu
– Zpěv známých písní
– Recitace jednoduchých říkadel a kratších básní
– Předškoláci budou pracovat s pracovními listy a s časopisem Pastelka
– Grafomotorika – kruhy, jak se motá klubíčko, jak se točí kola, vlnovky jako vlnky na vodě
Akce:
3.9. – Třídní schůzka s rodiči v 16.00 v jídelně MŠ
11.9. – Společné setkání s rodiči a dětmi na školní zahrádce v 16.00 – Buřtíkování
19.9. – Divadlo v CHD – „Brouček“
? .9 – Sportovní dopoledne v ZŠ – datum bude upřesněn později