program celoroční
Celoroční programový projekt – Hrajeme si s pohádkami
Motto: Od pondělka do pátku, budu kreslit pohádku.
Koho do ní namaluju, aby byla v pořádku?
Princeznu a Babu Jagu? Draka, co má dračí spády?
Honzu nebo loupežníky? Sebe a své kamarády?
Od pondělka do pátku budu kreslit pohádku.
Potom vám jí celou povím, umím jí i pozpátku.
Pohádky mají v životě dětí velký význam. Krom toho, že v sobě vždy skrývají jasné poselství, děti se skrze ně učí přirozeně vnímat, že ve světě existují neustále pospolu dobré i zlé síly, láska i nenávist, pravda i lež, a každé zlo je nakonec vždy po zásluze potrestáno.
Stěžejním tématem letošního programu jsme zvolily dětské pohádky. Tématem pro každý měsíc bude vždy jedna pohádka, díky které budeme obohacovat slovní zásobu, rozvíjet dětské vnímání, fantazii, kreativitu, empatii, obrazotvornost, komunikační i sociální dovednosti. Naší snahou bude zachovat všestrannost a pestrost ve všech činnostech dětí, a to převážně v estetických, polytechnických a pohybových. Zaměříme se na bližší poznání, získání nových vědomostí a prožitků spojených s tímto nejstarším literárním žánrem.
Září
Při prvním setkání po prázdninách si společně zavzpomínáme na prázdniny, sdělíme si ty nejlepší zážitky z výletů a dovolených s rodinou. Seznámíme se s novými kamarády, ukážeme jim nové prostředí, dozvíme se, co kde v naší Pohádkové školičce najdeme a jak probíhá náš den. Společně si utvoříme pravidla, budeme se učit vzájemně si pomáhat, respektovat se a být k sobě ohleduplní. V září si přečteme a dále budeme pracovat s pohádkou „Paleček a jeho kamarádi“.
Říjen
V období sklizně podzimních plodů si budeme číst pohádku „O veliké řepě“. Témata budeme dále rozvíjet v pracovní i výtvarné výchově, dramatizaci, v tanečně-pohybových hrách, říkadlech, básních a písních. V tomto období proběhnou tradiční „hrátky s přírodninami“, které poskytnou příležitost pro tvořivou činnost celé rodiny. Zaměříme se na vnímání změn v přírodě, vydáme se na procházku do Drahaňského údolí, kde budeme sbírat podzimní plody, které následně využijeme při výzdobě školičky. Uklidíme též na našich zahrádkách, budeme ochutnávat ovoce a zeleninu, připravíme si podzimní dobroty a připomeneme si prospěšnost vitamínů pro naše zdraví. Budeme pozorovat práce na poli a pouštět papírové draky, kterými si vyzdobíme třídu.
Listopad
Podzimní plískanice si zpříjemníme četbou pohádky ,,O třech medvědech“ a také tradičním Svatomartinským průvodem. Přečteme si legendu o Svatém Martinovi, upečeme si svatomartinské rohlíčky, budeme zpívat a recitovat. Při procházkách budeme pozorovat měnící se přírodu, poznávat a rozlišovat jehličnaté a listnaté stromy, vnímat vůni, barvu, tvar a rozmanitost listů. Poznávat budeme také lesní zvířátka a zkoumat, jak se připravují na zimní spánek. Budeme vnímat první podzimní stopy na zahradě, na louce i v lese, posbíráme si podzimní poklady, které pak využijeme při hře či dalších tvořivých aktivitách.
Prosinec
S přicházejícím adventním časem se nám otevřou dveře do světa snění a fantazie, kdy se potěšíme s pohádkou „Perníková chaloupka“. Slavnostně si vyzdobíme školičku i třídy, napíšeme dopis Ježíškovi, počkáme, jestli nás navštíví čert a Mikuláš nebo se za andílky a čertíky převlékneme. Ozdobíme si perníkové chaloupky, vyrobíme přáníčka a drobná překvapení pro rodiče, zastavíme se v Chabrybárně pozdravit kapry chystající se na štědrovečerní stůl. Naučíme se básničky a koledy, které si společně s rodiči zazpíváme při rozsvěcení stromečku v Knorrově statku. Pak už jen budeme čekat, jestli k nám Ježíšek najde cestu.
Leden
V mrazivých lednových dnech si užijeme povánoční a tříkrálový čas vyprávěním zážitků a sdílením radosti z dárečků s ostatními kamarády. Kromě legendy o třech mudrcích, kteří se vydali do Betléma přivítat narozeného Ježíška, si zpříjemníme čas četbou pohádky „O dvanácti měsíčkách“. Ve školce budeme mít karneval, na který nám s maskou pomohou rodiče. Vyzkoušíme si pokusy se sněhem a ledem a budeme pozorovat měnící se skupenství vody. Seznámíme se se zimními sporty, oblečením, budeme pozorovat stopy zvířátek ve sněhu (pokud nějaký bude) a postaráme se i o ptáčky na naší zahradě. Pokud nám počasí dovolí, budeme si užívat zimních radovánek se sněhem při pobytu venku.
Únor
Tento měsíc se ponese v duchu lidové tradice a veselí Masopustu, kdy budeme poznávat masky, které chodí v průvodu, a společně si vymyslíme a vytvoříme „kolektivní školkovou“, pro sebe i kamarády. Na vlastní kůži zažijeme, jaké je to být součástí masopustního průvodu. Poznáme různé hudební nástroje a možná i nějakou tu společnou píseň nacvičíme. Seznámíme se s pohádkou ,,O Koblížkovi“. Nedílnou součástí budou pohybové činnosti pro rozvoj hrubé motoriky. Ty budou pravidelně zařazovány již od prvních dnů po celý školní rok a budou probíhat v hernách i na zahradách mateřské školy. Dle možností využijeme i místní sokolovnu.
Březen
Jakmile uvítáme první jarní hřejivé sluníčko, společně vyneseme „Babici zimici“. V probouzející se přírodě budeme pozorovat změny, které umí jen ona sama. Při procházkách se naučíme poznávat první jarní květiny rostoucí na zahrádkách i na louce, zjistíme, jak se na jaře probírají k životu stromy a keře, vyzkoušíme si pokusy s rychlením větviček. Sami si zkusíme nějaké rostlinky či velikonoční osení zasadit. V prvních jarních dnech se seznámíme s pohádkou „O neposlušných kůzlátkách“. V rámci měsíce knihy navštívíme místní knihovnu. S přicházejícím velikonočním časem vyzdobíme prostory naší mateřské školy i její okolí a seznámíme se s lidovými tradicemi vážícími se k velikonočním svátkům.
Duben
S dětmi se vydáme na „Zrzavý ranč“, který nám umožní seznámit se s domácími zvířátky. Naučíme se, pro jaký užitek se zvířátka chovají, jakou řečí mluví a jak se nazývají „členové“ zvířecích rodin. Pohádkou pro tento měsíc bude „Jak koťátko zapomnělo mňoukat“. Budeme se učit pracovat s encyklopediemi, atlasy zvířat, rostlin či ptáků. V rámci měsíce bezpečnosti si přečteme pohádku „O neposlušném autíčku, zopakujeme si některé dopravní značky, které budeme hledat v Dolních Chabrech. V tomto měsíci oslavíme den Země, kdy se seznámíme se třemi složkami životního prostředí: voda, vzduch, půda, s jejich důležitostí a možností jejich znečištění. Naučíme se rozpoznávat odpad, naučíme se jej třídit a vyzkoušíme si některé pokusy s ním. Zkoumat budeme i vesmír či různá souhvězdí. Vypravíme se do Ďáblické hvězdárny, kde budeme moci pozorovat oblohu velkým dalekohledem. Protože naše předškoláky čeká zápis do opravdové školy, té základní, tak kromě celoroční průběžné přípravy si i na školu budeme hrát. Pokud nám to okolnosti dovolí, rády bychom navštívili i naše bývalé kamarády v prvních třídách.
Květen
V tomto měsíci společně prožijeme oslavu dne maminek. Pro maminky nachystáme přáníčka a drobné dárečky. Budeme si povídat o rodinných vztazích, uvědomíme si, co znamená v našem životě rodina, všichni její členové, naučíme se je pojmenovat. Z našich rodinných fotek si vytvoříme vlastní rodokmen. Společně si přečteme pohádky „Kdy je maminka nejkrásnější“ a „Proč maminka Adámka nechce“. V rámci mezigenerační spolupráce plánujeme navštívit „Kavárničku dříve narozených“ abychom místní seniory potěšily pásmem básniček, písniček, tanečků či jiných zábavných či tvořivých aktivit.
Červen
Závěr roku si užijeme s pohádkami „Červená Karkulka“. Společně s dětmi oslavíme jejich svátek soutěžemi a plněním úkolů na zahrádce školky. Vydáme se na delší procházky např. k Vltavě, k rybníku, na louku, do lesa, kde budeme pozorovat, co kde žije, bydlí a roste. Vyjedeme i na výlet autobusem či vláčkem, přičemž nesmíme zapomenout na dodržování pravidel bezpečného chování v dopravních prostředcích, ochranu pokožky před sluncem a dodržování pitného režimu. Povídáme si o tom, co nás čeká o prázdninách i po nich, poznáme letní sporty. Protože někteří z nás pojedou nebo poletí s rodiči na dovolenou k moři, i my ve školce budeme pracovat s atlasem, poznávat přímořské státy i podmořský svět. Předškoláky čeká velký výlet do přírody (školka v přírodě) a přespávání ve školce s přípravou občerstvení. Školní rok zakončíme táborákem a rozloučením s předškoláky.
Divadelní představení, preventivní programy
Pro celý školní rok máme připravený plán divadelních a výchovně vzdělávacích programů, jejichž součástí budou též preventivní programy (dle zájmu rodičů) jako je oční vyšetření, projekt zdravé zoubky, logopedická depistáž či vyšetření školní zralosti.
Příprava předškoláků
I v tomto školním roce se zaměříme na přípravu předškoláků ve skupinových i individuálních činnostech. Předškoláci budou mít vlastní sadu pracovních sešitů, budou pracovat s pracovními listy, metodickými materiály a hrami určenými pro přípravu dětí na 1. třídu. Každá třída má bohatou nabídku her a metodických materiálů určených právě budoucím prvňáčkům. Příprava dětí na vstup do základní školy probíhá v naší mateřské škole v průběhu celého dne hravou formou. Program vychází ze znalostí, schopností a dovedností jednotlivých dětí a jsou zohledňovány celkové předpoklady a možnosti dítěte. Pracujeme jak se všemi dětmi, tak i se skupinou 5-6 letých dětí i individuálně dle potřeby (zejména v ranních hrách, odpoledních činnostech i v době odpočinku). Při řízených činnostech mají starší děti ztížené úkoly, využíváme individuální nebo skupinovou formu práce, děti se učí kooperaci.